Altijd al in een band willen spelen of je optimaal willen voorbereiden op een vakopleiding in de muziek? Dan is het Vooropleidingstraject van DSOPM misschien wel iets voor jou. Wekelijks op zaterdag vindt het Vooropleidingstraject van DSOPM plaats in de Q Factory Amsterdam. Er zijn geen specifieke toelatingseisen en er hoeft geen auditie gedaan te worden. Wel wordt het zang- of spelniveau van de leerling bepaald tijdens de intake dag aan het begin van het schooljaar en worden de persoonlijke doelen besproken. Op basis hiervan worden de leerlingen bij de juiste docent en op niveau ingedeeld in bands en theorielessen.
Het gehele Vooropleidingstraject bestaat uit een individuele les van drie kwartier in je hoofdvak, een bandles van anderhalf uur en een theorieles van drie kwartier. Deze lessen vinden allemaal op de zaterdag plaats. Het is ook mogelijk om een bijvak in een ander instrument erbij te nemen of een cursus in songwriting, vocal harmony of productie. Deze lessen zijn zoveel individueel als in groepsverband te volgen. Ook is het mogelijk om individuele lessen op doordeweekse dagen te volgen.
Het Vooropleidingstraject kan voor een heel schooljaar gevolgd worden, maar ook is er de mogelijkheid om je voor een periode aan te melden. Het schooljaar bij DSOPM bestaat uit drie periodes, waarbij de bands voor iedere periode opnieuw ingedeeld worden. Aan het einde van een periode vindt er een Showcase plaats waarbij de leerlingen aan vrienden en familie op een professioneel podium laten zien waar ze de afgelopen weken aan gewerkt hebben. Dit kunnen zowel covers als eigen werk zijn. De optredens vinden plaats in de kleine zaal van de Q Factory Amsterdam.
Leerlingen van het Vooropleidingstraject worden intensief gevolgd via het door Jack Pisters ontwikkelde AMACK systeem. Tijdens de intake dag en na elk van de in totaal drie periodes, vinden er besprekingen plaats tussen student en docent om de vooruitgang van de student bij te houden en een nieuw lesplan te maken voor de komende periode. Met behulp van een theorietoets wordt de theoretische kennis getest en gekeken of een student op de goede weg is voor bijvoorbeeld een auditie voor een vakopleiding in de muziek en of een student een overstap zou kunnen maken naar een volgende groep. We werken met de individuele wensen en doelen van de leerlingen en hebben een divers docententeam om overal zo goed mogelijk op in te kunnen spelen.